KidzLifestyle

Magazine

Shop

Services

Leden

Naam: 
Pass:
 

Kinderverzorging

Onrust in babyvoedingsmarkt

30 November 2005, door Renée Vervoorn

Nutrilon11 Het rommelt in de markt voor babyvoeding. Marktleider Numico verhoogde enkele weken geleden de prijzen van haar melkpoeder met meer dan een kwart. Tegelijkertijd was drogisterijketen Kruidvat bezig met de introductie van een eigen lijn babyvoeding, die twee weken geleden in de winkels kwam.

Zwitsal Babyvoeding en babyverzorging
Voor je kind is niets goed genoeg. Voor je kind ga je voor het beste. Dat verklaart het marktaandeel van vertrouwde merken als Nutrilon van Numico (babyvoeding) en Zwitsal (babyverzorging) die al jarenlang de markt domineren.

1999466149_1999999439_wk25_numico Baby-melkpoeder markt een mio markt.
Supermarkten en drogisterijen in Nederland verkopen op jaarbasis voor ongeveer 62 miljoen euro aan melkpoeder voor baby"s, becijferde IRI Nederland voor het jaar 2005. Supermarkten nemen daarvan ongeveer 61 procent voor hun rekening en pakken steeds meer marktaandeel.   

Numico, bekend van Nutrilon, is marktleider met een aandeel van tussen de 65 en 70 procent. Goede tweede is Friesland Foods (Friso) met een geschat marktaandeel van ongeveer een kwart. Daarnaast zijn er nog wat leveranciers, zoals Nestlé en Abbott, met een klein marktaandeel en sinds kort dus ook Kruidvat.

Sinds Numico de verpakking ongeveer anderhalve maand geleden aanpaste en de prijzen van melkpoeders met ruim een kwart verhoogde, rommelt het. Ouders spuien hun woede over de prijsverhoging op verschillende internetsites. Afgelopen week stuurde het bedrijf een brief aan de klanten om de prijsverhoging uit te leggen en een aanbieding te doen.

Felle reacties
Volgens de woordvoerder van Numico merkt het bedrijf qua omzet weinig van alle ophef. "Er waren felle reacties in woorden, maar in de omzet hebben we er weinig van gemerkt. We hebben wel gezien dat mensen flink hebben ingeslagen voordat wij met de nieuwe verpakkingen kwamen." Numico erkent dat het beter was geweest om de prijzen in stapjes te verhogen. "En we hadden het eigenlijk een jaar eerder moeten doen. De receptuur van onze producten is destijds aangepast. Toen hadden we ook de prijs moeten aanpassen. Nu hebben we de prijs veranderd bij de uitlevering van de nieuwe verpakkingen. Een prijsverlaging is niet aan de orde. De prijzen zijn nu op het niveau van 2003." Het bedrijf heeft een sterke merknaam. "We proberen om de markt te laten groeien. Dat doen we onder meer door kinderen langer vast te houden met introductie van producten als opvolgmelk." Numico zegt dus niets te merken van klanten die weglopen.

Friesland Foods, de tweede speler op de markt, ziet extra verkopen.
"We zien een mooie groei. Wij zien mensen overstappen", aldus de woordvoerder van het bedrijf.

Kruidvat
Sinds twee weken is ook Kruidvat begonnen met de verkoop van babyvoeding. Een zegsman van het bedrijf verklaart dat het goed verloopt. "Hoewel we nog maar kort bezig zijn, gaat het goed. In sommige winkels waren onze producten snel uitverkocht."

En de consument? ........... die beoogt doorzichigheid en transparantie
Eén opende een website onder www.members.lycos.nl/watkostbabyvoeding/poedermelk.html

Terug

Anoniem reageren

Of inloggen

Reactie:
Naam:
Dit is een 'Captcha', typ deze tekens over in het veld hiernaast refresh
 
Naam: 
Pass:
 

In The Spotlight

Kinderkamer inrichtings tips serie

Kinderkamer interieurtipsIn deze serie interieurtips, geschreven door Renate Zoutberg, kun je allerlei inspiratie en ideeën opdoen voor het inrichten van de babykamer en kinderkamer. Van het moodboard en ruwe schetsen tot de verlichting. Lees verder >>

Volg Kidzlifestyle op Twitter

 

Volg ons nu ook op Twitter om op de hoogte te blijven van onze laatste updates.

Twitter.com/Kidzlifestyle

De Kidzlifestyle Shop

Bezoek ook eens onze Kidzlifestyle Shop. Daar tref je unieke, onderscheidende producten op het gebied van kinderkamers, kindermode, kinder-verzorging, en nog veel meer. Hieronder tref je een kleine greep uit ons assortiment:

  WallFrame 21: met magneetverf en de magnetische panelen van wallframe 21 tover je de wand van jouw kinderkamer om tot een speelmuur.
FuntoSee Wallstickers: zonder verven of behangen een kinderkamer decoreren? Het kan met de gigantische wandstickers van FuntoSee. In 4 thema's.
Kartonnen speelkasteel van villa carton: kidz kunnen hiermee hun creativiteit botvieren, hun fantasie de vrije loop laten en een veilige plek creeren.
Kindermeubels van Jet4Kids: vrolijke kleurrijke kindermeubels die je zonder lijm, schroeven of spijkers zo in elkaar zet en kunt personaliseren.

Advertentie